zondag 2 augustus 2015

Ten afscheid

 




                                                                 Tekst bestemd voor de Deventer Dichtersdoos
                                                          die van de ene stadsdichter op de volgende overgaat  
              


Ik heb mijzelf ter kist besteld,
de stedelijke lier gesmoord:
Voorbij de tijd dat ik werd gehoord,
voorbij de tijd dat ik werd geteld.

Terpsichore, ik smeek niet langer toegang tot uw schoot,
ik kan uw wapp'rend vaandel niet meer volgen.
Het dient geen doel hierom te zijn verbolgen,
te fulmineren tegen tijd en dood.

Laat nu dan andere handen in de snaren grijpen.
Geen nood, als het woord, het lied maar helder klinkt,
de muze, in vuur ontstoken, met vervoering zingt –-
dàn zal het stadsgezang tot ware dichtkunst rijpen.


 Herman Posthumus Meyjes
1 augustus 2015



Terpsichore: In de Griekse mythologie de muze van dans en zang en van de poëzie




Stadsgedicht 60
Nieuwe stadsdichter Johanneke ter Stege staat klaar om het dichterskistje in ontvangst te nemen.
Naast haar wethouder Robin Hartogh Heys






1 opmerking:

  1. Dank voor de waardevolle inspirerende gedichten. Ik heb er twee jaar van mogen genieten,
    mede door de inzet van Arja.
    Ik hoop dat er af en toe nog een gedicht van je langs komt Herman.
    Hank Hengeveld


    BeantwoordenVerwijderen